BESLUT FRÅN SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDETS DISCIPLINNÄMND
Publicerad:

Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd har lämnat ett beslut gällande Ebba Berglund, MoDo.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Ebba Berglund med sin armbåge träffar motspelaren i huvudet, och att kontakten med huvudet var möjlig att undvika. Ebba Berglund har därför gjort sig skyldig till Illegal check to the head. Förseelsen bör föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara två matcher. Vid straffmätningen har nämnden särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:
BESLUT
Efter match mellan MoDo Hockey – Linköping HC, SDHL, 2025-11-23, åläggs Ebba Berglund, MoDo Hockey, följande straff för Illegal check to the head:
Avstängning fr.o.m. den 23 november 2025 t.o.m. den 4 december 2025. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
Avstängningen bedöms motsvara två (2) matcher.
SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, en filmsekvens från händelsen och ett yttrande från Ebba Berglund.
Anmälan: Modo har ett pågående anfall i Linköpings zon när Linköping vinner pucken och ska spela ut pucken via en spelare centralt i zonen så kliver Modos nummer 12 Ebba Berglund ner för att bryta passningen. I samma läge som hon bryter pucken så spelar hon också mot kropp för att bryta och en armbåge kommer upp som träffar huvudet. På isen ser vi inte att armbågen kommer upp mot huvudet och bedömer det som en bra brytning.
Ebba Berglund har uppgett följande: Går för att gapa/minska avstånd mellan mig och motståndaren för att ligga nära om hon får passningen. När passningen ändå kommer byter jag riktning/kliver fram för att bryta passningen för att behålla pucken i vår anfallszon. Därav ställer jag ut klubban för att ta pucken, vilket gör att min arm kommer ut från kroppen. Min mening är inte att kliva in på kropp utan min förändrade åkriktning beror på att passningen kommer upp där. Det finns ingen intention till att skada och det är väldigt olyckligt att det blir en kollision överhuvudtaget. Var väldigt skönt att se att hon kunde spelade vidare direkt efter situationen och att hon inte verkar ha kommit till skada.
• Tackling med armbåge i huvudet på motspelaren.
• Stor skaderisk.
Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 48.
I händelse av missnöje får talan mot detta beslut föras av såväl den anmälande som bestraffade parten hos Riksidrottsnämnden, Box 11016, 10061 STOCKHOLM, [email protected]. Klagoskriften skall ha inkommit till RIN inom två (2) veckor från den dag då det med överklagandet avsedda beslutet meddelats.