– I praktiken är Flying board ett Advisory Board bestående av spelare från ligan som agerar bollplank till våra huvudpartners styrelser, där majoriteten ofta är män. Genom detta grepp får unga kvinnor viktig arbetslivserfarenhet och framför allt får våra partners vassa rådgivare i frågor som berör jämlikhet och jämställdhet. Våra huvudparters kommer även kunna använda Flying board som ett rådgivande organ vid skapandet av olika aktiveringar, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.
SDHL har tagit fram en ny plattform kallad ”Den nya spelplanen” där det övergripande syftet är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey och en betydande del i satsningen är att skapa balans. Det ska bland annat uppnås genom ett Flying board som består av fyra spelare från olika SDHL-lag med drivkraft och viljan att bidra till utvecklingen av svensk damhockey. Framför allt kan spelarna vara med att påverka det strategiska arbetet att utveckla och förbättra villkoren för svenska damhockeyspelare.
– Jag tror det är viktigt att vi som spelare bidrar för att vi skall kunna få det bättre. Sportsligt handlar det för mig om förutsättningar och att vi spelare ska må bra både fysiskt och psykiskt. Att kunna ge tillbaka till våra huvudsponsorer genom att till exempel hålla föreläsningar om hur vi som damspelare har det är en bra start. Jag vill också att företagen som är med och sponsrar skall känna sig delaktiga i resan mot ett mer jämställt samhälle, säger Thea Johansson, representant och forward i HV71.
Som huvudpartner för ligan har man möjlighet att ta hjälp av medlemmarna i Flying board i sitt arbete med Den nya spelplanen. Medlemmarna ska fungera som en länk mellan huvudpartnern och sporten. Genom att ta hjälp av Flying Board ges SDHL:s huvudpartners ett ypperligt tillfälle att ta hjälp av huvudrollsinnehavarna. Vilket i det här fallet är spelarna.
– Svenska Spel har inlett en stor flick- och damsatsning inom ishockeyn för att utveckla och stärka svensk damhockey, damhockeyns attraktionskraft och förutsättningar för damhockeyspelare. Att kunna ta hjälp av målgruppen är en möjlighet för ett framgångsrikt arbete med ”Den nya spelplanen” och nå vår ambition om ett mer jämställt idrottssverige, säger Nicklas Biverståhl, sponsringschef på Svenska Spel.
– Jag vill framför allt att samarbetet ska generera nya spännande relationer mellan SDHL och bolag i näringslivet. Jag ser fram emot att vi tillsammans får lyfta SDHL:s varumärke ytterligare ett steg, för att verkligen ta vara på allt det värde och kompetens som finns bakom de aktörer som utgör SDHL, vilket framför allt är nuvarande föreningar, spelare och sponsorer, säger Johanna Lagus, representant och back i AIK
I nuläget är det fyra representanter från fyra olika SDHL-lag. Representanterna är utvalda med omsorg och efter egenskaper som passar för ändamålet.
– Spelarna har fått förfrågan att vara med i boardet för att de besitter egenskaper som passar för denna kontext samt deras driv för att utveckla damhockeyn. Dessa tjejer är väldigt målinriktade och bidrar till mycket mer än att prestera inne på plan. Fler av dem är ständigt på ligan för att se om det finns förbättringspotential. Det är sådant typ av engagemang som behövs för ett sådant här uppdrag. SDHL-spelarna är svensk hockeys ”game changers”, säger Angelica Lindeberg.
Medlemmar från SDHL
Johanna Lagus, AIK Hockey
Thea Johansson, HV71
Jessica Adolfsson, Linköping HC
Lara Stalder, Brynäs IF
För ytterligare information, vänligen kontakta
Angelica Lindeberg, Kommersiell chef, SDHL
[email protected]
+46 73 745 70 31
Om Flying Board
Flying Board är en del av SDHL:s plattform kallad ”Den nya spelplanen” där det övergripande syftet är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey. Boardet består av spelare som representerar olika lag i SDHL. Representanterna kommer att agera bollplank till huvudparters styrelser för att diskutera frågor om jämställdhet och jämlikhet. I nuläget är det fyra representanter, men kan bli fler beroende på antalet huvudpartnerns och efterfrågan. Representanterna sitter minst ett år var.