Huvudsponsorn DHL förlänger avtalet
Publicerad: 2020-05-12
Pressmeddelande
Sedan snart ett år tillbaka har logistikjätten DHL kunnat titulera sig som huvudsponsor till SDHL. I dessa oroliga tider är vi idag glada att meddela att DHL valt att förlänga samarbetet och fortsätta bidra till att lyfta svensk damhockey. "Vi förlänger avtalet med glädje", säger Jonas Lindell, VD på DHL.

Det var på upptaktsträffen förra året som DHL presenterades som SDHLs första huvudsponsor. Det har varit en säsong där DHL varit en aktiv sponsor och som nu valt att förlänga samarbetet.
– Det alltid kul att kunna gå ut med positiva nyheter men i dessa tider känns det ännu bättre att vi kunde komma överens med DHL om en förlängning, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL och fortsätter,

– DHL har verkligen varit aktiva som sponsor och vi har under hela säsongen arbetet tätt för att komma upp med aktiviteter och kampanjer. Jätteroligt att de vill fortsätta samarbetet och att vi oaktat vad som händer till hösten kan jobba för att lyfta svensk damhockey.

DHL väljer sin sponsorskap noggrant. I Sverige samarbetar DHL med bland annat herrallsvenskan i fotboll, Vasaloppet samt SOS Barnbyar.
– När hela idrottsrörelsen står inför tuffa ekonomiska tider så känns det självklart att fortsätta visa hur mycket vi tror på damhockeyn. Vår ambition har hela tiden varit att bidra till ett mer jämställt idrotts-Sverige, samtidigt som vi naturligtvis haft affärsmässiga skäl. Vi är väldigt stolta över det arbete vi tillsammans med SDHL lagt ner hittills, och ser i och med den här avtalsförlängningen fram emot att se damhockeyn ta nya stora kliv framåt, säger Jonas Lindell, VD på för DHL E-Commerce Solutions.

Nästa steg kommer vara för SDHL och DHL att sätta sig ner och utforma vad för initiativ och aktiviteter som samarbetet ska ge framåt.

Intervju med Jonas Lindell, VD för DHL E-Commerce Solutions om första året som huvudsponsort till SDHL

Hur har det här första året som huvudsponsor varit?
– Vi har haft fullt upp tillsammans med Angelica och arbetat nästintill dagligen ihop. Inte bara med de aktiviteter vi gjort tillsammans men vårt mål har också varit att verkligen förstå svensk damhockey, hur det är att vara hockeyspelare idag, vad man har för behov, utmaningar och drömmar. Detta för att vi på bästa sätt ska kunna bidra med värde genom sponsorskapet. Vi har haft som ambition att vara en aktiv sponsor, vilket jag verkligen tycker att vi levt upp till och som vi har fortsatt ambition att vara.

Vad var och har syftet varit att sponsra SDHL?
– DHLs ambition har varit att bidra till ett mer jämställt idrotts-Sverige. Vi tycker att det är viktigt att svensk damhockey får ta plats i rampljuset och ser en direkt koppling till vår affär och vårt erbjudande på just den fronten. Vi jobbar med ett uttryck som heter ”När det viktigaste behöver komma fram”. Det innebär helt enkelt att man som kund väljer oss när man vill att paketet kommer fram, och i det här fallet, att svensk damhockey kommer fram i rampljuset.

"Vi förlänger med glädje avtalet"

Hur har responsen varit till er från allmänheten/intern?
– Vi har fått stor respons, både internt, och av samarbetspartners och allmänheten. Vi märker att det finns ett intresse och att man är nyfiken och intresserar sig. Vi tolkar det som att intresset för damhockey finns därute och att det därmed finns stor potential att få hockeyn att växa.

Vad har DHL gjort under säsongen förutom ”3 kronor per paket” till SDHL?

  • Miljon-kampanj för att dra publik till arenorna till slutspelet. Ca 1200 anmälde sig till matcherna via kampanjen, som tyvärr fick avslutas något tidigare pga. de inställda finalmatcherna.
  • Vi har skapat en webbshop för SDHL och köpt in merchandise till shopen, som planeras att lanseras snart.
  • Träffat hockeyspelarna för att verkligen förstå vad de behöver för att vi ska kunna hjälpa till genom vårt sponsorskap på bästa sätt.
  • Varje månad utsett "Månadens leverans", med ett pris till den spelare som stått för den snyggaste assisten.
  • Delat ut stipendium till vinnaren av assistligan.
  • Full tillgång för SDHL att nyttja våra logistiktjänster.
  • Haft ett event i Gävle för att dra uppmärksamhet till SDHL och den match som då spelades samt skapat aktiviteter på arenan.

Har ni fått några nya insikter om damhockey?
– Framförallt är jag imponerad av alla spelare som håller en så hög nivå trots att de allra flesta faktiskt gör detta med ett heltidsjobb vid sidan om hockeyn. Det är ett gäng riktigt tuffa personer vi har träffat under denna säsong med ett enormt engagemang och som inte accepterar annat än att hålla den nivå man gör. Det kräver två heltidsjobb och då får vi inte glömma att vissa av de här tjejerna har familjeliv vid sidan om.

Kommer ni förlänga?
– Självklart. Vi förlänger med glädje avtalet med ett år.

Vad tänker ni er framåt att sponsorskapet ska ge?
– Vi vill fortsätta bidra till att lyfta svensk damhockey och att fler, liksom oss, ska inse hur bra och kul svensk damhockey är att följa. Det planerar vi att göra med en kampanj som visar våra hockeyprofiler, unga flickors hockeydrömmar och peppa fler att besöka arenorna och följa matcherna på TV.

Svenska Damhockeyligan