HUVUDSPONSORER

Den nya spelplanen

Den nya spelplanen

Vision - Sveriges mest välmående liga

Mission - SDHL verkar för att utveckla svensk damhockey och ligan. Dels ska vi bredda talangutvecklingen, dels vässa elitsatsningen. Det gör vi genom att samordna resurser, klubbar och engagerade partners.

Vad är den Den nya spelplanen och varför finns den?

Alla unga tjejer som börjar spela hockey ska inte bara drömma om att bli bäst. De ska även kunna drömma om att leva på sin idrott. Att idrotten i Sverige inte är helt jämställd vet vi och det finns mycket kvar att göra när det kommer till att ge killar och tjejer samma förutsättningar. 

Det vi också vet är att nästan all idrott i Sverige är skapad av män för män. Herridrotten och herrsporten har traditionen, publiken, tv-tittarna och med det kommer alltjämt de största intäkterna. Vi kan inte jämföra oss med herrhockeyn. Vi ska inte jämföra oss heller.

Elefanten i rummet är dock hur vi, som liga, kan skapa en helt ny spelplan, med nya spelregler och med nya intäktsmöjligheter anpassade för damhockeyn.

Vi vill helt enkelt försöka skapa en spelplan för näringslivet att engagera sig i så att damhockeyspelare kan leva på sin sport – och ge våra partners en plattform att bygga sitt varumärke på. Detta trots att vi inte har välfyllda läktare, stora tv-avtal eller flera större sponsorer – än.

Gör vi detta kan vi se alla hockeyälskande flickor i ögonen och säga: ”Vi gjorde allt vi kunde.” 

Att påbörja denna resa kommer inte vara lätt. För ska vi ska skapa en kommersiell spelplan inom svensk damhockey som gynnar damhockeyn, våra partners och i förlängningen hela samhället måst vi vara lite smartare, lite modigare, ännu tuffare och tänka i helt nya banor. Därför ha vi skapat Den nya spelplanen som är vår kommersiella plattform.

Vad är målsättningen med Den nya spelplanen?

Vårt övergripande mål är att alla spelare i SDHL ska kunna leva på sin hockey. Vårt första delmål är att 25 procent av spelarna ska kunna försörja sig på sin hockey vid 2025 och vårt andra delmål är att öppna en kunskapsportal samma år. I portalen vill vi dela med oss av vår resa till övrig damidrott där förbund, ligor och klubbar kan ta del av metodstöd, checklistor och ramverk för att öka intäkterna och skapa sin egen spelplan.

Hur arbetar vi med Den nya spelplanen?

Vi har tre fokusområden:

  • Att utveckla damhockeyn i Sverige och i förlängningen all damidrott 
  • Att utveckla produkten SDHL och leverera affärsresultat till partners
  • Att bidra till ett mer jämlik och jämställt samhälle – genom damhockeyn

Genom att definiera vad damhockeyn har för utmaningar och vad produkten SDHL har för utmaningar har vi lyckats måla ut vägen framåt och det handlar om att få mjuka och hårda värden att samspela. Vårt svar på dessa utmaningar är att vi särskiljer på damhockeyns utveckling, produkten SDHL och vi erbjuder leveranser och motprestationer som inte enbart vilar på exponering. 

Vad går partners pengar till och vad betalar de för?

Investeringar i SDHL går till ett incitamentsprogram som bland annat leder till fler certifierade flicktränare i våra klubbar, samt träning och matchspel minst en gång i veckan för flicklagen. Pengarna leder även till ett utökat centralt stöd där vi är med och stimulerar våra klubbar genom olika insatser kopplat till publikrekrytering, kommunikation och marknadsinsatser.

Våra partners investeringar går även till en central ligakampanj där vi, år för år, viger en hel månad åt en gemensam aktivering tillsammans med huvudpartners som tar vara på alla våra tillgångar: TV-sändningarna, sociala medier, klubbarnas varumärke och attraktionskraft, samt de fysiska omgångarna. Vi erbjuder även traditionell exponering och under 2023 kommer flera olika exponeringsformat presenteras.

För huvudpartners erbjuder vi även Hubben och centralt stöd – och detta är vad som särskiljer oss mest från andra sporträttigheter. Kortfattat handlar denna del om att vi ser till att partners får ut max av sitt sponsorskap. I Hubben kreerar vi, skapar årshjul, aktiveringar och kommunikation för att partners ska nyttja sin marknadsförings- och associationsrätt fullt ut. 

Hubben är således vår inhouse-byrå som säkerställer att både SDHL och partnern får ut max av samarbetet. Via det centrala stödet projektleder vi samarbetet, genomför förankringsprocesser med klubbarna och driver samarbetet mot partnerns mål.

Summering av vad partners investeringar går till:

1. Utveckling

Elitdamhockeyns utveckling, hela damidrottens kommersiella utveckling och i förlängningen ska detta leda till en samhällsförändring.

2. Marknadsförings- och associationsrätt

Partners erbjuds, framför allt, rätten att marknadsföra sig och rätten att associera sig med SDHL, våra klubblag, ledare, tränare och spelare. 

3. Aktivering

Huvudpartners erbjuds att få projektledningsstöd (centralt stöd) och aktiveringsstöd (Hubben) för att verkligen ta vara på marknadsföring- och associationsrätten. Det handlar om att SDHL ser till att partners vävs in i all extern- och intern kommunikation där partners investeringar lett till utveckling t. ex. att fler flickor börjat spela hockey eller att det finns fler certifierade tränare hos flicklagen. Men det handlar även om att SDHL säkerställer strategisk höjd, kreativ fingertoppskänsla och en träffsäker tonalitet när partners ska aktivera sig.

Hur långt har vi kommit med Den nya spelplanen? 

  • Vi har skrivit ett historiskt avtala med Svenska Spel 
  • En incitamentsmodell är implementerad 
  • Sjösatt ett innovationsråd med skarpa hjärnor från näringslivet  
  • Tagit fram en central publikrekryteringsstrategi 
  • Utvecklat en central ligakampanj tillsammans med Svenska Spel – som lanseras under 2023 
  • Blivit utsedda till ”Årets thought leader” på PR-branschens Spinn-gala, 2022 
  • Blivit utsedda till ”Årets innovativa sponsring” på Gyllene Hjulet, 2022 
  • Identifierat nya koncept och format som sjösätts under 2023

Är du nyfiken och vill komma i kontakt med oss för att veta mer,

kontakta Angelica Lindeberg, kommersiell chef på SDHL: [email protected]

Utmärkelser