Glashjälm symboliserar glastak inom idrotten
Publicerad:

Svenska Spel Damhockeyligan, SDHL, har tagit fram transparenta hjälmar som symboliserar det osynliga glastaket i näringslivet och inom idrotten. I samband med manifestationen kallad ”Glaskrossarna” erbjuder SDHL en utbildning, riktad till idrottsrörelsens valberedningar och styrelser, som handlar om vikten av mångfald i styrelseuppsättningen ur ett affärsmässigt perspektiv. Manifestationen äger rum den 26 februari då lagkaptenerna i SDHL äntrar isen med hjälmarna. Initiativet genomförs i samarbete med klubblagen och huvudsponsorn Svenska Spel.
I fjol ökade antalet flickspelare i Sverige med 30 procent men nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare är killar och vi behöver bli betydligt bättre på att lyfta flickors perspektiv för att driva på tillväxten av flickspelare än mer. Men också för att få dem att spela längre upp i åldrarna. En del i det arbetet handlar om få fler kvinnor på ledande positioner inom hockeyn, för att skapa förebilder, bryta normer och för att ge båda könen samma möjlighet att forma idrotten och deltagandet i idrottsrörelsen.
Angelica Lindeberg, Initiativtagare och partneransvarig
Manifestation under SDHL-omgången söndagen den 26 februari och utbildning den 20 mars
Alla lag i SDHL kommer att bära en glasliknande hjälm när de äntrar isen, under den sista ligaomgången, för att sätta ljus på frågan. I samband med manifestationen erbjuds idrottsrörelsens valberedningar och styrelser att ta del av en kostnadsfri digital utbildning om vikten av mångfald och inkludering i styrelseuppsättningen. Utbildningen går av stapeln 20 mars och genomförs av stiftelsen Allbright.
I linje med svensk ishockeys dam- och flicksatsning
Svenska Ishockeyförbundet, 22 specialdistriktsförbund, SDHL och NDHL, har en gemensam satsning på dam- och flickhockeyn, med sikte på 2030, som handlar om ökad tillväxt inom dam- och flickhockeyn. En del i den satsningen handlar bland annat om det ska finnas fler kvinnor i ledande positioner och fler förtroendevalda kvinnor inom hockeyrörelsen.
Som förbund verkar vi från bredd till elit och ser potentialen i att förbättra förutsättningar för dam- och flickspelare. För att lyckas med detta visar forskning att det behövs fler kvinnor i ledande positioner. Då är ett steg i rätt riktning kunskapshöjande insatser om betydelsen av mångfald i styrelseuppsättning och andra ledande positioner. Det är område där vi inom hockeyrörelsen behöver bli bättre och vi hoppas att så många beslutsfattare som möjligt tar tillfället i akt och anmäler sig till utbildningen som SDHL initierat.
Johan Stark, Generalsekreterare, Svenska Ishockeyförbundet
Svenska Spel är idrottens huvudsponsor och en viktig möjliggörare.
Just nu gör vi vår största satsning någonsin på svensk damhockey. Här handlar det om att skapa bättre förutsättningar så att fler flickor ska börja spela, fortsätter spela och för att de i framtiden ska kunna leva på sin hockey. Samtidigt som vi gör det är vi med och stärker elitverksamheten för att på sikt stärka det kommersiella värdet på ligan. Vi är med hela vägen från ungdom till elit.
Kajsa Nylander, hållbarhetschef, Svenska Spel.
Jonas von Hofsten
Utdrag från Svenska Ishockeyförbundets verksamhetsplan för dam- och flicksatsningen
Under fokusområdet tillväxt är målet: Homogena flickserier i varje distrikt och strategin steg för steg är:
1) Att alla föreningar har rena flickgrupper i hockeyskolan
2) Att ha en aktiv andravågsrekrytering av flickor till ishockeyn från 9 år och uppåt
3) Att säkra övergången från spel 3–3 till spel 5–5 spel genom flexibla lösningar
4) Att det finns fler kvinnor som förebilder, tränare, ledare och domare
Övrigt
Läs mer om Riksidrottsförbundets syn på jämställdhet inom idrotten här.
Läs mer om Svenska Ishockeyförbundets delstudie (Fullt lag) om jämställhet inom hockeyn här.
Läs mer om svensks ishockeys dam- och flicksatsning här.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Angelica Lindeberg, partneransvarig på Svenska Spel Damhockeyligan
[email protected] eller 0737 45 70 31
Fakta
De genomskinliga hjälmarna är en del av manifestationen ”Glaskrossarna” som handlar om att synliggöra det osynliga glastaket inom idrotten. I samband med manifestationen erbjuds idrottsrörelsens valberedningar och styrelser att ta del av en kostnadsfri digital utbildning om vikten av mångfald och inkludering i styrelse-uppsättningen. Utbildningen genomförs av stiftelsen Allbright, den 20 mars, som arbetar för jämlikhet och mångfald på ledande positioner. På SDHL:s hemsida kan man anmäla sig till utbildningen och det är först till kvarn som gäller.