SDHL flyttar till YouTube

Publicerad:

– Ett historiskt skifte från traditionell tv till sociala medier

Från och med kommande säsong kommer SDHL att sändas på YouTube. Beslutet att byta från traditionell tv till YouTube grundar sig i att unga sportintresserade i allt högre grad konsumerar innehåll via digitala plattformar som YouTube, TikTok och Twitch. Flytten till YouTube ska bidra till att ytterligare stärka ligans tillväxt.

– Vi är otroligt stolta över att kunna meddela att SDHL:s matcher nästa säsong kommer att sändas på YouTube. Detta gör ligan mer tillgänglig än någonsin, både för fans i Sverige och internationellt, säger Angelica Lindeberg, vd för SDHL.

Ökat engagemang och interaktivitet

YouTube möjliggör live-chatt, kommentarer och engagemang i realtid, vilket stärker relationen med supportrarna. Engagemanget kan även utvecklas till mer interaktiva matchupplevelser och öppnar samtidigt upp för nya kommersiella möjligheter.

– YouTube som sändningsplattform är ett strategiskt steg i SDHL:s fortsatta utveckling. Vi vill och behöver maximera vår räckvidd, förbättra tillgängligheten och skapa nya möjligheter till kommersiella samarbeten – samtidigt som vi erbjuder publiken en modern och lättillgänglig upplevelse. Det ligger helt i linje med våra kärnvärden: att vara modiga och nytänkande, säger Angelica Lindeberg, vd för SDHL.

Snabbare produktion, distribution och ett eget berättande

På YouTube kan SDHL skapa ett helt ekosystem med matchklipp, highlights, intervjuer, material bakom kulisserna och andra format som bygger både profiler och intresse för svensk damhockey.

– Det känns väldigt spännande att SDHL nu blir globalt tillgängligt på världens största videoplattform. Vi ser stora möjligheter att attrahera nya fans, samtidigt som vi ger alla befintliga hockeyälskare ett helt nytt sätt att uppleva ishockey i världsklass, säger Viktor Johansson från XVI Sports, som förhandlat om sändningsrättigheterna för SDHL.

– Vi är väldigt stolta över att inleda ett samarbete med SDHL och bidra till att öka synligheten för ishockey i världsklass. Det här produktionsavtalet handlar inte bara om att leverera högkvalitativa sändningar, det markerar också ett steg framåt i att integrera banbrytande teknologi, automatiserad produktion och datadrivna tjänster. Genom att kombinera elitidrott med innovativa digitala lösningar skapar vi nya möjligheter för fans, spelare och ligan att utvecklas tillsammans, säger Daniel Franck, vd, Sportway Media Group.

Tidigare sändningsrättigheter

Tidigare delade TV4 och SVT på sändningsrättigheterna. TV4 Play sände samtliga matcher live och on-demand samt två matcher i veckan på Sportkanalen. SVT visade utvalda matcher under slutspelet och finalserien via SVT2 och SVT Play.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Angelica Lindeberg, vd, Svenska Spel Damhockeyligan E-post: [email protected]

Mobil: 0737 45 70 31

Länk till YouTube-kanal: SDHL YouTube