• Huvudsponsor

Onsdag Ons 27 Februari Feb
Torsdag Tor 28 Februari Feb
Fredag Fre 1 Mars Mar
Lördag Lör 2 Mars Mar
Söndag Sön 3 Mars Mar
Onsdag Ons 13 Mars Mar
Lördag Lör 16 Mars Mar
Söndag Sön 17 Mars Mar
Onsdag Ons 20 Mars Mar
Torsdag Tor 21 Mars Mar
Fredag Fre 13 September Sep
Lördag Lör 14 September Sep
Söndag Sön 15 September Sep
Fredag Fre 20 September Sep
Lördag Lör 21 September Sep

Rekordstor TV-satsning på svensk damhockey

3 juni 2019 11:00
Nyhet

Tv-historia skrivs när svenska XVI Sports, tillsammans med produktionsbolaget Sportsground gör mångmiljonsatsning på SDHL. Från och med säsongen 2019/20 tv-produceras samtliga matcher i SDHL, som första damliga i världen. En milstolpe för Svensk Damhockey, menar Angelica Lindeberg på SDHL.


Engagemanget kring Svenska Damhockeyligan ökar hela tiden, och för att möta det stora intresset sluts nu ett rekordstort och banbrytande avtal. Avtalet innebär att SDHL blir världens första damhockeyliga att tv-producera samtliga matcher. Avtalet sträcker sig över 6 säsonger, och innebär att minst 200 matcher kommer att tv-produceras varje säsong. SDHL som bildades för tre år sedan har snabbt blivit en folkkär liga som lockade storpublik i SVT under SM-finalserien i våras, där Luleå Hockey slog Linköpings HC i en osannolik matchserie.

Angelica Lindeberg kommersiell chef, SDHL, ser potentialen:
”Detta är ett avtal som ger oss den långsiktiga grunden vi behöver för att popularisera sporten. Det ger oss kontinuitet, synlighet samt möjlighet till större intäkter – och förhoppningsvis innebär det att nu ännu fler upptäcker SDHL!”

Sportsground är produktionsbolag för samtliga matcher i satsningen. Sportsgrounds uttalade målsättning är att försvara sin position som Sveriges största sportproduktionsbolag för svensk elitidrott. Satsningen görs tillsammans med mediarättighetsagenturen XVI Sports.
– Vi ser en tydlig trend i att de svenska mediehusen engagerar sig mer och mer i damidrott. Senaste åren har intresset fullkomligt exploderat, och vi vill vara först på den pucken. TV-satsningen på SDHL känns helt rätt i tiden, säger Viktor Johansson, Partner på XVI Sports.

Hur befintliga och framtida fans kommer att kunna njuta av tv-underhållningen återstår att se. Nästa steg i projektet är att definiera mediastrategin för kommande säsongerna.
– Vi är övertygade om att vi kommer hitta ett bra långsiktigt hem för SDHL. Den svenska mediamarknaden är under konstant utveckling och det finns givetvis en stor mängd potentiella aktörer. Vi lovar att i god tid före säsongen meddela fansen vart SDHL sänds, avslutar Viktor Johansson, XVI Sports.

  Om SDHL
Svenska Damhockeyligan, SDHL, är riksorganisationen för de svenska elitklubbarna inom damhockey. SDHL verkar för att utveckla svensk damhockey och Svenska Damhockeyligan, dels bredda talangutvecklingen och dels vässa elitsatsningen. Det gör vi genom att samordna resurser, klubbar och engagerade partners. SDHL bildades 2016.

  Om XVI Sports
XVI Sports är en svensk sportagentur som jobbar med ett flertal stora partners i Sverige. XVI Sports drivs från bolagets kontor i Stockholm, Luleå och Miami. Bolagets filosofi är att göra mer sport tillgänglig för fler fans.  

Om Sportsground
Sportsground producerar årligen fler än 2000 matcher på svensk elitnivå. Med sin innovativa produktionsteknik har bolaget under flera år förtjänstfullt samarbetat med de största förbunden och ligorna i Sverige.  Sportsground har sitt säte i Stockholm.

Kontaktinformation
Viktor Johansson, XVI Sports – 0703 99 33 99
[email protected]

Angelica Lindeberg, SDHL – 073 745 70 31
[email protected]

Magnus Grahn, Sportsground – 0703 76 39 65
[email protected]