• Huvudsponsor

Söndag Sön 20 Mars Mar
Måndag Mån 21 Mars Mar
Onsdag Ons 23 Mars Mar
Torsdag Tor 24 Mars Mar
Fredag Fre 25 Mars Mar
Lördag Lör 26 Mars Mar
Onsdag Ons 30 Mars Mar
Fredag Fre 1 April Apr
Söndag Sön 3 April Apr
Tisdag Tis 5 April Apr
Torsdag Tor 7 April Apr
Fredag Fre 16 September Sep
Lördag Lör 17 September Sep
Onsdag Ons 21 September Sep
Lördag Lör 24 September Sep
Söndag Sön 25 September Sep

Innovation ska ändra förutsättningarna för damidrotten – Näringslivet och SDHL kraftsamlar för ett jämställt idrottssverige

25 april 2022 11:00
Pressmeddelande

Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) har sjösatt ett innovationsråd tillsammans med framträdande personer från näringslivet för att öka attraktionskraften för flick– och damidrotten. Rådet ska tillsammans utveckla strategiunderlag som gynnar den kommersiella utvecklingen av damhockey – och i sin tur svensk damidrott.


– Ska vi lyckas öka den kommersiella dragningskraften för damhockeyn så måste vi ta andra vägar än andra, tänka i nya banor och vara innovativa. Det gör vi på bästa sätt genom att ta hjälp av duktiga personer i näringslivet med spetskompetens som vill vara med att ändra spelplanen för framtidens hockeytjejer – och i längden bidra till ett mer jämställt idrottsverige, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.

En kunskapsportal för hela damidrotten

Resan SDHL har inlett med Den Nya spelplanen är en reaktion på en samhällsutmaning. Det första steget är att var fjärde spelare ska kunna leva på sin hockey 2025, ett naturligt andra steg är att samtliga spelare ska kunna leva på sin hockey – men det långsiktiga målet är en betydligt starkare damhockey och därmed ett mer jämlikt och jämställt samhälle.

– Vi måste hitta andra marknadsvärden och ett annorlunda erbjudande än exponering som herridrotten vilar tungt på. Därför bjuder vi in vassa innovatörer från näringslivet som vill vara med på resan. Och lite längre fram vill vi skapa en kunskapsportal där övriga förbund, ligor och klubbar kan lära sig av vår resa. Detta ställer samtidigt krav på medlemmarna i vårt innovationsråd. Som medlem behöver man dela vår ambition och vår tro på att vi kan förändra förutsättningarna för svensk damidrott, säger Angelica Lindeberg.

Bidrar med strategisk höjd

Innovationsrådet ska fungera som en tankesmedja som bidrar med strategisk höjd i resan mot att förändra förutsättningarna för framtidens damidrott. Medlemmarna är framgångsrika inom sin bransch och är rekryterade av den anledningen att de ska bidra med en rad olika kompetenser.

– Då idrott i allmänhet och jämställdhet i synnerhet är en hjärtefråga för mig var det lätt att tacka ja till det här initiativet. Hockeyn är, trots sin storlek och nationella genomslag, långt ifrån progressiva i jämställdhetsfrågan och det krävs stora omställningar snabbt för att både förändra nuläge och framtidsutsikter. Jag hoppas och tror att innovationsrådet med sin samlade erfarenhet kan bidra med att identifiera vad som måste förändras och hur för att både tjejerna och deras publik ska hitta till, och stanna i, hockeyn, säger Emma Stjernöf, VD på Rönisch.

Vill inspirera till att sponsra jämställt

Som huvudsponsor för SDHL har Svenska Spels VD och koncernchef , Patrik Hofbauer, en plats i rådet. Svenska Spel har genom huvudsponsorskapet med SDHL inte bara tagit på sig ledartröjan för en mer jämlik idrott utan de vill också vara en inspiration till andra sponsorer.

– Det är viktigt för oss på Svenska Spel att bidra till en jämlik idrott och därmed ett bättre samhälle. Vi vill vara med och utveckla damhockeyn så att både tjejer och killar får samma förutsättningar att lyckas med sin idrott. Innovationsrådet är ett viktigt initiativ för att skapa ett större intresse för svensk damhockey och stärka den så att vi kan bli en ledande nation precis som vi är på herrsidan. Med hjälp av kompetensen från både idrotten och näringslivet kan vi ta fram nya idéer om hur vi kan öka damhockeyns kommersiella värde och även inspirera andra sponsorer att sponsra mer jämlikt, säger Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Svenska Spel.

Medlemmar i rådet
Angelica Lindeberg, Kommersiell Chef, SDHL
Claes Bodén, Grundare, Hint
Daniel Eriksson, VD, AdOn & Ordförande, Sveriges Mediebyråer
Emma Stjernlöf, VD, Rönisch
Jenny Silfverstrand, VD, SHL
Jenny Åström, Global PR-chef, Volvo
Patrik Hofbauer, VD och koncernchef, Svenska Spel

Varje medlem sitter minst ett år.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Angelica Lindeberg, Kommersiell chef, SDHL
[email protected]
+46 73 745 70 31

Om innovationsrådet Innovationsrådet leds av SDHL och representerar en del av ”Den nya spelplanen”. Med representanter från näringslivet, idrotten och andra organisationer ska innovationsrådet utveckla nya idéer och nya initiativ som gynnar den kommersiella utvecklingen av damhockeyn – och i förlängningen svensk damidrott. Rådet är ett strategiskt organ till SDHL och en tankesmedja för svensk damhockey. Innovationsrådet hade sitt första möte i december 2021 och ses en gång i kvartalet. Hittills har man bland annat varit ett rådgivande organ i SDHL:s andra satsningar med Den Nya Spelplanen som bland annat Opinionsbildning, Flying Board och framtagande av kommande kampanjer.